This represents my life tree; its leaves are my beliefs which i live by and believe in.

As large as your tree is as useful as you are

ورأيت من باع الأصالة يرتدي .. ثوباً غريباً مشمئزاً مائلاً سأظل وحدي طول عمري ثابتاً .. لا أرتضي للمكرمات بدائلاً

Saturday, February 26, 2011

حرية ولكن!

    انتصرنا....
    و أخذ الشعب حريته ولكن!
    عندما تعطى شيء لمن لم يعهده قد يسئ استخدامه, و خطورة الموضوع تكمن في
    أن الشعب كان مُجبر, مقهور, محبوس,  فجأة أصبحت في يده الحرية و أصبح من حقه التكلم, الاعتراض و المواجهة.
    لنسترجع بعض الأحداث التي تثبت أن الشعب للأسف لم يتعلم كيفية تطبيق الحرية فاستعملها (علي البحري :D )
  1. المظاهرات أمام جميع المصالح الحكومية و المطالبة فورا برفع المرتبات, مقدرة تماما لمدي قلة المرتبات و لكن من حق الشعب التظاهر و مطالبته بحقوقه ولكن من حق المطلوب منه بعض الوقت لتلبيتها و إن لم تتحقق تظاهر ثانيا( أصلهم مش هيجبولكوا فلوس من الهوا البلد مسروقة) و لكن استمرت المظاهرت لفترة و بعض المتظاهرين قالوا"مش هنمشي غير لما يرفعوها" يمكن هؤلاء ليسوا الشعب كله و لكن! هؤلاء من لا يدرون معني الحرية
  2. طبعا سمعنا عن حادثة المعادي و ضابط الشرطة المسئول عن هذه الجريمة, و لكن هل الحرية تعني أن يتم ضريه بهذا العنف (عدموه العافيه) ؟! هل هذا هو القصاص العادل؟ أنا آسفة هذا كبت و غِل و لا يمت للدين بصلة كان من الأوقع أن يتم تكبيله و تسليمه للجيش(عشان هتقولي الشرطة مش موثوق فيها)
  3. المشكلة أن الشعب لم يتعلم ماذا تعني الحرية و حدودها فأنت حر ما لم تضر, و أن هنالك ضوابط دينية لمدي هذه الحرية, و لم يعلم كيفية التعامل بها فأصبح كل من يعارضه فهو ضده و عدوه رغم أن هذه هي الحرية بعينها التي كان يطالب بها!!!  و أصبح كل شخص متضايق من شخص أخر يأخذ حقه منه من غير قانون بأيديه وحسب قانونه هو.
    ما نحتاجه هو توعية شديدة لمعني الحرية, حدودها و استعملها و هذه هو دور كل واحد توعية واحد من الطبقة الفقيرة و تعليمه مبادئ الحرية و طريقة التعامل بها, لأن لو لم يتم تدارك هذا الجهل فسيتحول الشعب لنظام الحكومة السابقة و لكن بدون سلطات في يده ولا أسلحة.

4 comments:

  1. very true
    الأهم يا هند إنه الناس تبتدي تتعلم يعني إيه مناقشة ويعني إيه اختلاف في وجهة النظر ويعني إيه لما حد يكون مختلف عني بأي صورة مش معنى كده إنه شرير وسيء ويستاهل الحرق ونقيم عليه الحد. لازم نتعلم بجد يعني إيه ناخد الأخبار من مصدرها مش نستسلم للإشاعات وإزاي دايما نتأكد من الأخبار قبل ماننشرها. أنا فعلا ابتديت اصدق كلام عمر سليمان لما قال إنه المصريين غير ناضجين سياسيا. إزاي بجد الناس بتخون بعض كده وإزاي الناس مابتصدق وتنشر إشاعات كده وفاكرة إنها كده بتعمل خدمة عظيمة للوطن. ليه الناس مش بتسمع بعضها وليه الناس بتتخانق مع بعد على اختلاف آراء.
    ربنا يكرم بقى والناس تتعلم بقى وتكبر وتعقل وتتعلم يعني إيه تحضر ويعني إيه ديمقراطية ويعني إيه اختلاف أراء ويعني إيه حرية زي مابتقولي

    ReplyDelete
  2. فعلا هما بيطالبوا بالحرية لنفسهم وبس علي الباقيــن حرام :D

    ReplyDelete
  3. el moshkela en el nas mat3alemetsh ya3ny a 7oreya ya3ny a fe ra2y a5ar ya3ny a fe 3a2l we manteq :) lel asaf da kolo netaag nezam fashel 3eref ye5aby 3alena ya3ny a 7oreya

    ReplyDelete
  4. ma3ak 7a2 bs e7na el w23een now el problem di and we MUST solve it w 2ela hnb2a f moshkela akbr badal ma kam wa7ed fased la2 dh hnb2a 85 million fasdeen :D rbena yostor b2a isa =)

    ReplyDelete