This represents my life tree; its leaves are my beliefs which i live by and believe in.

As large as your tree is as useful as you are

ورأيت من باع الأصالة يرتدي .. ثوباً غريباً مشمئزاً مائلاً سأظل وحدي طول عمري ثابتاً .. لا أرتضي للمكرمات بدائلاً

Tuesday, October 4, 2011

لو لم!


    في كثير من الأوقات الواحد بيحس ان مالوش لازمة و انه لا يضيف شئ في الحياة و ان وجوده زي عدمه!و يقعد يتخيل كده " يااه الدنيا كانت هتبقي عاملة ازاي لو مكنتش موجود"!!
    قعدت أنا القعدة دي مع نفسي من كام يوم كده بليل و قعدت أحاول أعمل حصر كده كمية الحاجات بققي اللي هتنقص في الدنيا بس كنت متفائلة بزيادة! :D
    بس الواقع اني ملقتش حاجة حسيت إن مفيش حاجة في الدنيا معتمدة علي هند و بس! مفيش حاجة بزودها في الدنيا محدش غيري يعرف يزودها, أكيد ربنا خلقتي لسبب خلق "هند" بالذات لسببٍ ما بس أنا مش عرفاه!
    قعدت في لحظة لخبطة كده و فجأة جه فبالي أفكر طب أنا كنت هخسر ايه مش الدنيا اللي كانت هتنقص إيه! و هنا بقي فعلا قدرت اعمل حصر لحاجات كتير أوي.
    لو مكنش فيه "هند" يعني مكنتش هبقي مُكرَّمة لأن ربنا كَرَّم بني آدم و أنا مكنتش هبقي منهم! مكنتش هاشعر باهتمام ربنا بي و تدبيره لأموري مكنتش هاشعر بحبي له و حبي للرسول! مكنتش هسمع عن الرسول أصلاً!
    مكنتش هاعرف أبي و أمي! و مكنتش هاحس بحبهم و سعادتهم بي, مكنش هيمر بي أمور تعلمني و أمور تسعدني, كان هيفوتني جمال الكون اللي ربنا خالقه عشان الإنسان كان هيفوتني نعم ربنا كلها اللي لو حاولنا نحصيها مش هنغرف!
    قد إيه كان هيفوتني حاجات كثيــــــــــــــــــــــــــــرة أوي كده!!! و إن أي واحد تُوفّي يتمني يرجع يعيش لحظة كمان.
    الحمد لله انك خلقتني من بني آدم و كرمتني و أتممت نعمتك عليّ بجعلي من أُمَّة محمد سيد الخلق =)
    الحمد لله يا رب انك اخترتني و خلقتني و سواء كنت بضيف في الدنيا أو لأ فأنا سوف أجبر نفسي علي أن أضيف في الدنيا عشان أستحق نعمتك عليّ يا رب,

    وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا  ( (الإسراء 70)
    اجتهد مكانك أينما كان عملك و أياً كان دورك مهما استصغرت دورك متقعدش تقول مبعملش مبزودش مليش لازمة! فربنا خلقك عشان دور معين  فأتقن ما وُكِلت اليه و ابحث علي ما تتقرب به زيادة إلي الله



No comments:

Post a Comment