This represents my life tree; its leaves are my beliefs which i live by and believe in.

As large as your tree is as useful as you are

ورأيت من باع الأصالة يرتدي .. ثوباً غريباً مشمئزاً مائلاً سأظل وحدي طول عمري ثابتاً .. لا أرتضي للمكرمات بدائلاً

Wednesday, January 4, 2012

فكر....نفذ!


     في "من شب علي شئ" تكلمنا عن حاجات كثيرة بنغفل عنها في حياتنا اليومية و تجاوزات بنسمح بيها بس للأسف الحاجات الصغيرة دي دائــماً بتتراكم و تبدأ في تدمير أو تشويه ما تحاول بنائه علي مر السنين  و كان تطبيق الكلام ده علي تربية أبنائنا المرة دي بقي هنطبق الكلام ده علي أنفسنا و كيف أن عمل صغير نفعله ودون أن ندري يقودنا إلي "الشرك الأصغر", يعني ايه اصلا شرك أصغر!
    الشرك الأصغر هو تنفيذك لأي عمل ونيتك لأحد من خلق الله عز وجل في عمل كان يتوجب عليك أن تكون نيتك خالصة لله
    فعن محمود بن لبيد رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ((إن أخوف ما أخاف عليكم الشرك الأصغر))، قالوا: وما الشرك الأصغر يا رسول الله؟ قال: ((الرياء ((
    قبل أن ابدأ في كلامي فأنا لا اتهم أحد بالشرك فأنت لا تحاسب علي فعلك لشئ وأنت تجهل أنه حرام, إنما تحاسب عليه بدءا من لحظة معرفتك لحرمانيته.
    فلنذكر أفعال يفعلها البعض ليرضي الناس ويشركهم في نيته التي كانت من المفترض ان تكون خالصة لله وحده سبحانه وتعالي.
    -يصلي ليسكت أهله
    -ترتدي الحجاب لترضي صاحبها!!أو تمتنع عن ارتداء نوع أو شكل معين من الملابس كي ترضيه.
    -من يقول كلمة حق ليرضي الناس لا ليحق الحق.
    -من يقول أي كلمة ليرضي الناس حتي وإن كانت تغضب الله.
    ليه كل ده شرك أصغر؟ عشان بكـــل بساطة! أنت بتعبد مين فيهم؟؟
    أهلك اللي جيت علي نفسك وصليت عشان تخلص من الخناق بتاعهم عندك اكبر من اللي خلقك؟ قد كده بتستصغر غضب ربنا وتُعلي أهلك عليهم؟ ما أنت أولي تيجي علي نفسك عشانه مش عشانهم! والصح انك تصلي بحب مش بتعب كده.
    و أنتِ بتعبدي مين فيهم؟ لما ربنا قالك الحجاب فرض بقي خانقة ومش علي الموضة ومش مُحضرة نفسيا اني ألبسه ولسه صغير و الخ الخ, ولما هو قالك عليه؟ خوفتي تخسريه صح؟ وبعدين ده هيبقي جوزك فلازم ترضيه...حلو أوي أولا انت مش ضامنة انه يكون جوزك مهما ضمنتي هو كويس ولا وحش انتِ ماتعرفيش الغيب, ثانينا لو حصل ومبقاش جوزك هتقلعي الحجاب بقي؟ ماهو أصلا كان عشانه! , ثالثا:  ليه تسيبي عبد فاني يتحكم فيكي و ممتنعه عن ارضاء اللي خلقك وخلقه!!!
    قبل ما تعمل حاجة أو تقول كلمة أو تكتبها فكر لحظة مع نفسك انت بتقول كده عشان مين؟!! وهتعمل كده ليه! ان مكانتش نيتك لله أو في حد دخل مع ربنا في نيتك متعملهاش! لأن ساعتها الحاجة دي هتكون عليك بدل ما تكون ليك.
    و ان كنت وقعت في هذا الخطأ من قبل فلا تيأس وتذكر قول الله تعالي
    "` قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ  إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ"
    اللهم بلغت اللهم فاشهد.








No comments:

Post a Comment