This represents my life tree; its leaves are my beliefs which i live by and believe in.

As large as your tree is as useful as you are

ورأيت من باع الأصالة يرتدي .. ثوباً غريباً مشمئزاً مائلاً سأظل وحدي طول عمري ثابتاً .. لا أرتضي للمكرمات بدائلاً

Saturday, March 10, 2012

لما تضيق


    ساعات كده الدنيا بتظلم أوي وتحس ان كل حاجة ضدك وإن مفيش حاجة ماشية صح أو زي ما انت عايز.
    الفترة اللي فاتت في حياتي دي تقريبا اسبوعين حصل فيهم أبشع المواقف وعلي رأي المثل "أطلع من حفرة أقع في دحديرة" :D
    وكانت الطامة الكبري يوم الجمعة صاحية بدري تعبانة ومريضة ورغم ذلك متشوقة جدا لرؤية تعب فترة فاتت وأنا رايحة مقصدي قلت أجيب مياه ومناديل من كشك أظن دي حاجة مفهاش حاجة تحصل تضايق يعني :D  أقصاها ايه!?معندوش مياه؟ فاكس هاجيب من واحد تاني :D   بس لأ أنا تفوقت علي كل حاجة واللي حصل ان وأنا واقفة بشتري قام هواء جامد جداااا وسمعت صوت زجاج بيتكسر ولقيت خير اللهم أجعله خير أمطار من الزجاج تهبط  عليا! تسألوني الكشك حاطط لمبات ليه! معرفش, ايه اللي قوم الهوا وأنا تحت اللمبات برضه معرفش :D
    احساسي ساعتها!  تتنيحة عجيبة, شعور غبي! بإن دي أول حاجة في اليوم من أول ما نزلت من البيت! أنا ايه اللي جابني الكشك ده أصلا أنا عمريييييي ما اشتريت منه!
    الحقيقة اني اتعلمت حاجتين من الموقف ده حاجة ساعتها وحاجة بعدها
    أول حاجة: انا بعد التتنيحة أنا طلعت مني "الحمد لله" من غير ما أحس كده للحظة حسيت هو كان هيحصلي ايه لو كنت باصة لفوق؟!  أو ان حتت الزجاجة اللي وقعت علي ايدي فتحتهالي!
    حسيت بجد ازاي ربنا حماني كده! ازاي رحمني كده وسترها معايا كده!
    تاني حاجة اتعلمتها ان مهما كانت الدنيا ضدك وكل الظروف بتزنقك وكأن الدنيا بزنقك في كورنر وبتقولك قول أنا يئست فقولها لأ عشان محدش ييأس برحمة ربنا =)

    قال الغزالي : إذا رأيت الله يحبس عنك الدنيا ويكثر عليك الشدائد والبلوى ..فاعلم أنك عزيز عنده .. وأنك عنده بمكان ... وأنه يسلك بك طريق أوليائه وأصفيائه .. وأنه .. يراك ..
    أما تسمع قوله تعالى .. (( واصبر لحكم ربك فإنك بأعيننا))


    فبمنتهي البساطة قول يا دنيا ياللي معنداني! أحب أقولك ان ربي مالك الملك اللي انت جناح بعوضه في ملكه مفارقنيش لحظة =)
    أحبك ربي







No comments:

Post a Comment