This represents my life tree; its leaves are my beliefs which i live by and believe in.

As large as your tree is as useful as you are

ورأيت من باع الأصالة يرتدي .. ثوباً غريباً مشمئزاً مائلاً سأظل وحدي طول عمري ثابتاً .. لا أرتضي للمكرمات بدائلاً

Saturday, May 19, 2012

كُن شكوراً


في اوقات كتيــرة أوي بتعدي علي الواحد بيحس ان مفيش حاجة في حياته ماشية صح , وان كل حاجة بيعملها بتبوء بالفشل إن مكنش الفشل المريع, والدنيا بتضلم في وشه.
الحاجة الفاصلة في الموقف ده حاجة من اتنين يا إما ان اللي عاوزه يحصل ( وده مش صح تعتمد عليه وهانشوف ليه) يا إما انك تدرك ما أنت فيه وأسبابه فتستطيع أن تمر من هذه الأزمة.
طب ليه مش صح نعتمد  علي ان الحاجة اللي عاوزنها لازم تحصل عشان أتبسط؟ عشان بمنتهي البساطة انت شايف ال small picture ومُصر إنك تشارك ربنا وعز وجل الوحيد اللي شايف ال big picture  في تحديد أمور ومسار حياتك, اعمل ما عليك وادعي بيقين وانتظر ما سيُحدِثهُ الله لك وتقبل أي شئ فلا يحدث شي إلا برضا الله عز وجل.
أما إدراك ما أنت فيه فما هو إلا ادراكك لما انت فيه من نعم ، بُص علي طفل لسه مولود شوف قاعد ازاي؟ أو لأ هو نايم ازاي؟ مش قادر يقعد اصلا لأن ضهره لسه مش ماسك نفسه! شوف ازاي أي حاجة عاوزها بيبكي عشان يلفت انتباه اي حد يعملها له لأن لا حول له ولا قوة! لأ وشوف فأول 40 يوم ده مبيبقاش شايف غير أطياف أصلاً! 
ودلوقتي بُص لنفسك بقي وانت واقف علي رجليك بتمشي وتتحرك وتجري ! قادر اننك تقوم تخدم نفسك! قادر انك ماتطلبش مساعدة من حد إلا لو حاجة استعصت معاك لكن مش في كل حاجة, قادر انك تقوم تأكل نفسك, تقضي حاجة نفسك , تتكلم وتعبر عن نفسك.
تخيل ان حاجة من دول فقدتها دلوقتي ورجعت زي الطفل الرضيع اقعد تخيل نفسك كده فاقد حاجة من دول (واكيــد في حاجات كتير انا مذكرتهاش) وساعتها هاتحس بحاجة واحدة بس
"قد ايـــــــــــــــــــــــــــــه انا جاحد بنعمة ربنا عز وجل عليا" "قد ايــــــــــه انا عايش بنعمته وجسمي شغال بأمره في كل نفس وأنا برضه مش مرضي! "
اعرف ان سبب اكتئابك اللي ظاهرياً لك بدون سبب انما سببه الوحيد هو الشيطان اللي بيحاول يغمي عنيك عن اللي انت فيه.
وإن كان اكتئابك بسبب فتعلم الرضا بإنك تدور علي نعم تانية من نعم ربنا عليك وأنت ساعتها هاتبتسم من قلبك =

No comments:

Post a Comment