This represents my life tree; its leaves are my beliefs which i live by and believe in.

As large as your tree is as useful as you are

ورأيت من باع الأصالة يرتدي .. ثوباً غريباً مشمئزاً مائلاً سأظل وحدي طول عمري ثابتاً .. لا أرتضي للمكرمات بدائلاً

Wednesday, August 8, 2012

اختبارك


بعض المواقف في حياتنا  كبيــــرة أوي بس بعد ما بتعدي بنقول هو ازاي انا طلعت من الموقف ده أو ازاي الموقف ده مر عليا في حياتي ده كان صعب أوي انا فاكر تعبه بس مش مضايق دلوقتي هو انا ازاي طلعت من الأزمة دي؟
اللي بيخليك مش متخيل انت ايه اللي طلعك من الموقف ده ومش حاسس بالتعب اللي كنت فيه ساعتها وانت بتحكيه مثلا انك بتكون اتعلمت منه حاجة, بقيت أقوي ، تقدر تقول الدنيا مرمطتك فقويت.
الفرق من شخص لشخص ان في واحد بيضخم الابتلاء ويقعد "يولول" علي اللي هو فيه وان في واحد بيقعد يفكر كده بهدوء اللي أنا فيه ده المفروض اطلع منه بإيه ؟ ربنا عايز يوصلني لإيه؟
كام مرة أول ماعرفت الدرس اللي المفروض تتعلمه من الظروف اللي انت فيها الابتلاء رفع عنك؟ أو تأثير الابتلاء بدأ يتلاشي؟
الفكرة اللي بتخلي الابتلاء ينتهي  أن  تدرك سببه,  لو كل واحد فينا بص للابتلاء علي انه تنقية وارتقاء لنفسه لهانت عليه أمور كثيـــرة
كل ما تمر بأزمة أو حتي موضوع خانقك دور علي ربنا عايز يعلمك منه ايه وأول ما تلاقيه هتلاقي الدنيا بقت اسهل وهاتحس انك زي ماتكون اتغسلت من جوه كده وهو ده فعلا اللي بيحصل لإن الابتلاء انما ينقيك ويرتقي بك من الدنيوية ليجهزك لدخول الجنة وخليك فاكر كويس أوي ان ربنا مابيكلفكش ولا بيحطك في ظروف انت ماتقدرش عليها ،هو أعلم بك منك هو عالم انت تقدر تستحمل ايه وماتقدرش تستحمل ايه فكل ما الابتلاء يكبر ثق في نفسك وقول مادام كاتبلي كده يبقي انا اقدر عليه ،واصبر فالابتلاءات انما هي اختبارك في الحياة اختبارك الذي يؤهلك للرجوع لبيتك ، للرجوع لما خلقت له في الأساس ، للرجوع للجنة =)

No comments:

Post a Comment