This represents my life tree; its leaves are my beliefs which i live by and believe in.

As large as your tree is as useful as you are

ورأيت من باع الأصالة يرتدي .. ثوباً غريباً مشمئزاً مائلاً سأظل وحدي طول عمري ثابتاً .. لا أرتضي للمكرمات بدائلاً

Thursday, August 23, 2012

افساد شعب"مع سبق الإصرار "


بما ان رمضان السنة دي الممثليين جعلوه  شهر المسلسلات الفاجرة اللي كل الممثلين بيتفننوا انهم يطلعوا كل مواهبهم في الشهر ده بالذات بعيدا عن أي شهر فأحب ان انقد مسلسل واحد تابعته (للأسف ) لأني انخدعت فيه.
يمكن من اكتر المسلسلات اللي اشتهرت أوي هو "مع سبق الإصرار "  ايه اللي خلاني اتابعه؟ هو اني حسيت ان شكل المسلسل ده فيه عظه في الأخر وهايعلم الناس درس ولكن طلع ان هيهات ان الواحد يطلع بدرس مستفاد من وسط زي ده (وطبعا لا اقصد كل الوسط الفني لأني احترم اعمال ممثليين اخريين )
القصة باختصار انها كانت محامية مشهورة وشاطرة جدا وعمرها ما بتخسر قضية لكن! كانت تدافع عن أي شخص حتي لوا انها متأكده انه هو الجاني وليس المجني عليه! وفجأة بدأت حياتها تتلخبط ويحصل لها مصائب في حياتها من قتل زوجها وابن من ابنائها يدمن ثم تتزوج بنتها عرفي ثم يتوفي ابنها الصغير , انا بقي هنا انخدعت وقلت واضح ان المؤلف عايز يوصل رسالة وانها هاتتعظ وهاتتقي ربنا في تصرفاتها بعد ذلك ولكن!
ولكنها اكتشفت ان جوزها اللي اتجوزته بعد وفاة جوزها الأولاني هو السبب في كل ده ! من طقطق لسلام عليكم ! فقررت الانتقام!! واتفرج بقي علي جميع سبل الانتقام التي اتخذتها من تلبيس صاحبتها لقضية دعارة ومن سرقة ورشاوي وبلطجة ووصلت انها قتلت شخصية في المسلسل بنفسها ولبستها في جوزها الجديد !
انتقادي بقي هو ربنا حلل الظلم عشان تنتقمي ؟ ده اذا كان حلل الانتقام أصلا ،واللي ينرفز ان هي كان عندها ما يكفي من الأدلة اللي تجيب للراجل ده الإعدام لكن هي قررت تنتقم وده اتقال علي لسانها في المسلسل !
عزيزي المؤلف لقد افسدت الكثير من العقليات , فلقد زرعت فيهم انك تنتقم وتظلم ده هايشفي غليلك وهايريحك وأنت كده ربنا مش هايحاسبك ومش حرام اللي بتعلمه عشان انت بتنتقم لنفسك !
عزيز المؤلف لقدت افسدت شعب مع سبق الإصرار وحسبي الله ونعم الوكيل !!


No comments:

Post a Comment