This represents my life tree; its leaves are my beliefs which i live by and believe in.

As large as your tree is as useful as you are

ورأيت من باع الأصالة يرتدي .. ثوباً غريباً مشمئزاً مائلاً سأظل وحدي طول عمري ثابتاً .. لا أرتضي للمكرمات بدائلاً

Friday, February 11, 2011

أسماء الله الحسني (الحليم الغفور(

  • (إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَنْ تَزُولَا ۚ وَلَئِنْ زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ ۚ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا)
سورة فاطر(41)
التفسير:
إن الله يمسك السموات والأرض أن تزولا عن مكانهما, ولئن زالت السموات والأرض عن مكانهما ما يمسكهما من أحد من بعده. إن الله كان حليمًا في تأخير العقوبة عن الكافرين و العصاة, غفورًا لمن تاب من ذنبه ورجع إليه.

  • (قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ)
سورة الزمر(53)
التفسير:
قل -أيها الرسول- لعبادي الذين تمادَوا في المعاصي, وأسرفوا على أنفسهم بإتيان ما تدعوهم إليه نفوسهم من الذنوب: لا تَيْئسوا من رحمة الله؛ لكثرة ذنوبكم, إن الله يغفر الذنوب جميعًا لمن تاب منها ورجع عنها مهما كانت, إنه هو الغفور لذنوب التائبين من عباده, الرحيم بهم.

عارفين يعني ايه نعمل الذنب و نتوب ثم نرجعله تاني ثم نتوب؟
يعني ربنا حليم و صابر علينا و عايزنا نرجعله.في ناس والعياذ بالله ربنا بيأجل لهم عذابهم في الآخرة و ده اسوأ شئ لأننا لما بنتعذب دلوقتي اهو كام سنة و خلاص مش عذاب جهنم!
مهما كان ذنبك تقدر تتوب , اتعودت علي الذنب؟ لو مكنش ينفع تتركه مكنش ربنا أمرنا نتركه.
المشكلة فينا اننا بعد فترة بتعود علي الذنوب و عنينا بتتغطي عن العلامات اللي بيعتهلنا الله عز و جل, ربنا بيحب عباده كلهم
(ما من يوم إلا ويستأذن البحر ربة يقول يأرب ااذن لي أن اغرق ابن ادم فأنة أكل رزقك وعبد غيرك وتقول السماوات يأرب ااذن لي أن أطبق على ابن ادم فأنة أكل رزقك وعبد غيرك و تقول الأرض يارب أأذن لي أن ابتلع ابن ادم فأنة أكل رزقك وعبد غيرك فيقول الله تعالى دعوهم لو خلقتموهم لرحمتموهم (  حديث قدسي.

يعني ربنا عايز يغفر لنا كلنا و أكيـــــــــــد بيبعت لكل مُذنب موقف يصحيه يفوقه من اللي هو فيه, بس إحذر بعد فترة كما بنتعود علي الذنب بنتعود علي العلامات دي و مبنحسش بيها , لازم نلحق نفسنا قبل ما نتعود عليها عشان الله اعلم المرة الجاية لما تيجي هيكون قلبي حاضر ليها ولا  لأ, هاتكون روحي فيا ولا قُبضت!

بلاش نصر علي الذنب, و لو هو عز و جل وضع في قلبك قرار ترك ذنب هيقويك عليه, و من ترك شيئا لله عوضه الله خير منه.
(يا ابن ادم انك ما دعوتني ورجوتني غفرت لك على ما كان منك ولا أبالى يا ابن ادم لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك يا ابن ادم لو لقيتني بتراب الأرض خطايا ثم لقيتني لا تشرك بي شئ لأتيتك بترابها مغفرة) حديث قدسي.

جزاهم الله كل خير كل من نورني برؤية هذا الجانب و إنما انقل لكم عنهم

حاول تستشعر معني اسم من اسماء الله الحسني أنا اكتشفت أني حفظاهم بس عمري ما فكرت فيهم ولا قررت استشعرهم و أشوفهم =('

مصدر التفسيرات: http://www.mosshaf.com/web/




2 comments:

  1. I loved it too so much. Jazaky Allah Khayran Khatheeran for it bgd :)

    And that part: "لازم نلحق نفسنا قبل ما نتعود عليها عشان الله اعلم المرة الجاية لما تيجي هيكون قلبي حاضر ليها ولا لأ" was the most that touched me :):) Alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  2. i am happy you liked it =)
    jazana w 2eyakom 2ameen ya rab =)
    اللهم اهدنا و اهدي بنا =)

    ReplyDelete